Co decyduje o sukcesie w biznesie?
Żyjemy w czasach gospodarki opartej na wiedzy, okresie społeczeństwa informacyjnego, rewolucji informatycznej, wieku cyfryzacji. Największe nagrody zbiera się dziś i będzie w przyszłości za potęgę umysłu, spostrzegawczość, kreatywność, innowacyjność i umiejętność budowy sieci kontaktów.
Dzisiejsza rzeczywistość to czasy szybkich zmian, kiedy zmiana staje się jedynym stałym elementem otoczenia i naszej codzienności. Osoby nieprzygotowane do zmian będą ofiarami zachodzących procesów. Ale czasy wielkich przemian to także czasy wielkich szans i możliwości. Wszyscy ci, którzy są spostrzegawczy, mają odpowiednie umiejętności i są zdolni do uchwycenia tych ważnych chwil i nadarzających się okazji, będą największymi beneficjentami.
Sytuacja rynkowa
W naszym otoczeniu mają dziś miejsce zupełnie nowe zjawiska. Nowe segmenty rynku, nowe technologie, produkty i usługi, które jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić, pojawiają się i stają się elementami codziennego krajobrazu. Na rynku definiowane są nowe zasady, jeżeli jeszcze jakiekolwiek ogólne kanony obowiązują. Biznes nie musi już dziś być wielki, aby przynosić znaczące efekty i silnie oddziaływać na otoczenie.
Coraz większe zainteresowanie przedsiębiorczością wynika z kilku przyczyn. Utrzymanie miejsca pracy przez długi czas w tej samej firmie jest dziś rzeczą niepewną, a praca przez całe życie dla jednego pracodawcy przeszła do historii. Firmy ukierunkowane są na zmniejszanie zatrudnienia i outsourcing. Praca dla korporacji, która czasem wyznaje inną skalę wartości, albo która nie ceni pomysłów i zaangażowania swoich pracowników, powoduje często frustracje. Rozwój nowych technologii i gospodarki opartej na wiedzy stwarza zupełnie nowe możliwości i przyciąga odważnych do samodzielnej działalności.
Mikroprzedsiębiorstwa
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią w krajach Unii Europejskiej 99,8% wszystkich istniejących firm. Kreują one prawie 67% miejsc pracy w sektorze prywatnym, tworzą niemal 60% wartości dodanej przemysłu i są bardzo ważnym ogniwem gospodarki. Zdecydowanie dominują tu mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób, gdyż stanowią one aż 92,1% funkcjonujących w Europie biznesów. Ich podstawą jest przedsiębiorcze myślenie i działalność.
Każdy, kto ma chęć, determinację, jest osobą pracowitą, sumienną i konsekwentną, może taką firmę stworzyć dla siebie, realizując swoje aspiracje i marzenia, i dla innych, dając im pracę i szansę realizacji kariery zawodowej.
Czynniki sukcesu
Powodzenie przedsięwzięcia zależy od bardzo wielu czynników. Jest jednak pewna grupa czynników wpływająca na powodzenie podejmowanych działań w większym stopniu niż inne. Poniżej omówione zostały czynniki, które powinny być szczególnie uważnie analizowane przy podejmowaniu decyzji o wyborze rodzaju działalności przedsiębiorczej, aby od samego początku zrobić wszystko, co możliwe dla zbudowania firmy odnoszącej na rynku sukcesy.
Orientacja na klienta
Klienci to najważniejsze osoby dla każdego przedsięwzięcia. To od nich jest całkowicie uzależniony sukces firmy. Bez klientów istnienie przedsiębiorstwa nie ma w ogóle sensu, gdyż celem przedsięwzięcia jest zaspokajanie potrzeb klientów, za które ci gotowi są płacić. Aby firma mogła jak najlepiej trafiać w potrzeby odbiorców, powinna jak najwięcej wiedzieć o nich, ich oczekiwaniach i preferencjach, zbierać na ten temat informacje, monitorować zachodzące zmiany, a całą pozyskaną wiedzę wkładać do oferowanych towarów i usług, aby tym sposobem wyjść potrzebom i oczekiwaniom klientów naprzeciw, a nawet je przewyższać.
Doświadczenie przedsiębiorcy
Doświadczenie to nauka płynąca z sukcesów i porażek, ze stosowania różnych rozwiązań organizacyjnych, praktycznych relacji z klientami i zespołem firmy. Porażki uczą więcej niż sukcesy. Zdobyte doświadczenie tworzy zaś dobrą bazę do oceny tego, co w nowo zaistniałej sytuacji może działać, a co nie, co jest bardziej skuteczne i przynosi oczekiwane efekty. Doświadczenie pozwala też dostrzec i rozpoznać wczesne znaki ostrzegawcze zbliżających się problemów.
Doświadczenie to nauka płynąca z sukcesów i porażek, ze stosowania różnych rozwiązań organizacyjnych, praktycznych relacji z klientami i zespołem firmy.
Dla osób nieposiadających wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu biznesu cenne jest jakiekolwiek doświadczenie pracy. Jeżeli przyszły przedsiębiorca nie ma w ogóle doświadczenia pracy, należy bardzo poważnie podejść do identyfikacji własnych braków, być ich świadomym i nie wypierać się ich przed samym sobą, a wszelkie zaległości uzupełniać przez zapraszanie do współpracy odpowiednich osób, które luki te wypełnią.
Skalowalność biznesu
Skalowalność odgrywa bardzo istotną rolę przy podejmowaniu decyzji, jakiego rodzaju przedsięwzięcie powinno się rozpoczynać. Jeżeli ma być ono zapoczątkowane na małą skalę, można wtedy minimalizować ryzyko finansowe. Warto rozpocząć od działania na małą skalę, przeprowadzić testy rynkowe, sprawdzić czy rzeczywiście rynek dobrze ocenia produkt lub usługę, dokonać niezbędnych modyfikacji i dopiero wtedy rozszerzyć zakres działalności, kiedy jest się lepiej przygotowanym do przedsięwzięcia, a być może firma ma już wtedy początkowe przychody ze sprzedaży produktów lub usług.
Planowanie i adaptacja
Planowanie jest bardzo ważne dla sukcesu przedsięwzięcia. Zmusza przedsiębiorcę do odbycia podróży mentalnej, zanim rozpocznie on rzeczywiste działania i zmniejsza prawdopodobieństwo popełnienia błędów, kiedy działa się już na żywym organizmie i wydaje pieniądze.
W procesie adaptacji wygrywają ci, którzy stosują strategię proaktywną, tj. przewidują, co może się wkrótce wydarzyć i pozycjonują się tak, aby ze zmian, które nastąpią mieć jak największe korzyści.
Czasem już na etapie planowania trzeba wprowadzać modyfikacje i błyskawicznie adaptować się do zmian na rynku, odnaleźć się w preferencjach klientów, aby jak najlepiej wykorzystać pojawiające się nowe możliwości. W procesie adaptacji wygrywają ci, którzy stosują strategię proaktywną, tj. przewidują, co może się wkrótce wydarzyć i pozycjonują się tak, aby ze zmian, które nastąpią mieć jak największe korzyści. Najdalej chyba w tej strategii poszedł Apple, który sformułował motto swoich działań w taki oto sposób: Jeżeli nie możesz przewidzieć przyszłości, wykreuj ją.
Przewaga konkurencyjna i bariery wejścia
Bariery wejścia dla firm konkurujących z danym przedsięwzięciem, które są jednocześnie przewagą konkurencyjną dla firmy, to różnego rodzaju unikatowe zasoby, w tym surowce i materiały, unikatowe zdolności i umiejętności, prawa własności intelektualnej, dostęp do cennych kanałów dystrybucji, lokalizacja, która stawia firmę w uprzywilejowanej sytuacji, zasoby finansowe, kontakt z utalentowanymi osobami, które są istotne dla dobrego funkcjonowania firmy, i inne, specyficzne dla danego rodzaju biznesu.
Środki finansowe
Środki finansowe to bardzo ważny element wpływający na sukces nowego przedsięwzięcia. Pieniądze potrzebne są, aby firmę założyć a później wspierać jej rozwój w pierwszym okresie funkcjonowania. Zasoby finansowe mają też wpływ na decyzję, jakiego rodzaju przedsięwzięcie można zapoczątkować. Jak wspomniano wyżej, zasobność finansowa może także stanowić barierę wejścia.
Jeżeli na przedsięwzięcie potrzeba więcej środków finansowych niż sam przedsiębiorca może na nie przeznaczyć, będzie prawdopodobnie konieczność szukania dodatkowego finansowania na rynku, a jest to szczególnie trudne dla firm w fazie startup. Często głównym źródłem finansowania w tym stadium, poza środkami przedsiębiorcy, są pieniądze rodziny i znajomych. Nowo powstające firmy mogą także starać się o dofinansowanie z różnych programów publicznych, w tym środków z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Zdolność do innowacji i ich wdrażania
Firma zdobędzie, utrzyma klientów i będzie miała z tego korzyści tylko wtedy, gdy będzie lepsza od innych pod względem cech, które są dla klientów istotne. Aby być lepszym, trzeba się wyróżniać. Można to osiągnąć przez innowacyjność. Ale bycie innowacyjnym nie wystarczy. Trzeba przez innowacyjność kreować trwałą przewagę konkurencyjną, cenioną przez rynek.
Należy pamiętać, że innowacyjność to nie jest idea, ale jej realizacja. Innowacja ma miejsce dopiero wtedy, kiedy fizycznie istnieje. Dlatego niezwykle ważne jest wdrożenie innowacji i jakość tego wdrożenia, dzięki czemu klienci odnoszą rzeczywiste korzyści. Znanych jest wiele przypadków, kiedy to doskonałość na etapie realizacji zadecydowała o przewadze jednych firm nad drugimi. Przykładem może być działalność biznesowa Richarda Bransona właściciela firm grupy Virgin, który przez połączenie innowacji, stałego udoskonalania oferty i perfekcyjnej realizacji swoich idei, dostarcza rynkowi zupełnie nowych jakości.
Podsumowanie
Należy mieć na uwadze, że rozpoczęcie działalności przedsiębiorczej jest raczej biegiem maratońskim niż sprintem. Przedsiębiorca powinien być odpowiednio przygotowany do drogi, mieć potrzebny zapas sił i środków, dobre zdrowie i pieniądze, być gotowym na ponoszenie kosztów zanim dotrze do celu i odniesie upragniony sukces.
Jako istoty ludzkie mamy jednak ogromne, zwykle nieuświadomione pokłady wewnętrznych sił, które odpowiednio zaktywizowane pomagają nam w osiąganiu wyżyn naszych możliwości.
Mark Twain powiedział: Za dwadzieścia lat będziesz bardziej rozczarowany rzeczami, których nie zrobiłeś, niż tymi, które zrobiłeś. Dlatego warto próbować, najpierw przygotowując się do tego w odpowiedni sposób, aby szansa zwycięstwa była jak największa.
Zródło:
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |
|